Výzkum

Výzkum spokojenosti v oblasti školství ve statutárních městech ČR

Autor Lucie Kratochvílová
Rok 2024
Sdílejte

Školství je jedním ze stěžejních témat rozvoje, kterému je vhodné věnovat pozornost. To si uvědomuje stále více zástupců vedení měst a připravují koncepční dokumenty a strategie, které určí směřování jejich vzdělávacích institucí do příštích let. Součástí těchto strategií jsou rozsáhlá dotazníková šetření mezi rodiči, dětmi a pedagogy. Výsledky těchto šetření pak pomáhají stanovit individuální opatření ke zlepšení a plánovat konkrétní aktivity a projekty zajišťující dlouhodobý proces zlepšování. 

Spokojenost rodičů s mateřskými školami jsme zjišťovali v 89 školkách, spokojenost rodičů se základními školami v 58 zařízeních. Žáci odpovídali v 57 základních školách a nejvíce bylo zařízení, kde odpovídali zaměstnanci, jejich počet se dostal až na číslo 139. Celkem se do dotazníkových šetření zapojilo 3 347 zaměstnanců, 12 111 žáků a 12 268 rodičů dětí základních a mateřských škol.

Rodiče dětí v mateřských školách trápí nedostatečná kapacita

Největším identifikovaným problémem je pro 89 % rodičů kapacita ve školkách. Města mají prostřednictvím demografické analýzy možnost plánovat kapacity školek několik let dopředu, a zajistit tak svým malým občanům a jejich rodičům možnost do školky nastoupit ve věku 3 let.

Další výzvou, kterou 75 %  rodičů zmiňuje a nejde pouze o rodiče dětí z mateřských škol, ale také o rodiče dětí základních škol, je nedostatečná možnost podílet se na chodu škol a jejich budoucnosti. Přímá a pravidelná komunikace je pro rodiče stěžejní a důležitá. Školy by se měly více zaměřit na marketing a propagaci svých plánů a aktivit a zajistit alespoň částečnou participaci rodičů na plánování, rozhodování a následné výstupy svých projektů. 

73% nespokojenost rodičů s aktivitami, a tedy i kroužky hodnotíme jako příliš vysokou. Doporučujeme zaměřit pozornost nejen na samotnou výuku, ale i na následné trávení času dětí v mateřských školách a rozšiřovat nabídku zájmových aktivit nejen v samotné mateřské škole, ale i ve spolupráci s externími subjekty – sportovně pohybovými, hudebními, jazykovými a výchovnými.

Naopak 76 % rodičů velmi dobře hodnotí komunikaci rodičů s pedagogy. Zajímavostí je, že na rozdíl od hodnocení školních jídelen na základních školách, které dostávaly průměrně známku 2,1 ze 4stupňové škály, to rodiče v mateřských školách nevidí jako problém. Celkem 88 % rodičů dětí v mateřských školách vyjádřilo spokojenost se skladbou jídelníčku ve své školce známkou 1!

Průměrně (ze všech 13 otázek) ohodnotili rodiče dětí svou mateřskou školu známkou 1,68 ze 4stupňové škály.

1,81 je průměrná známka rodičů dětí základních škol

Téměř 75 % rodičů je spokojeno s provozní dobou družiny a také v celkové informovanosti ze strany škol 73 %. Jak už bylo zmíněno, rodiče kritizují školní jídelny. Až 86 % rodičů vyjádřilo nespokojenost se skladbou jídelníčků v základních školách! Otázce stravování jsou v návrhových částech koncepce věnovány série opatření, které mají za cíl stav změnit a zlepšit úroveň stravování v návaznosti na spotřební koš a možnosti školních kuchyní. Klasickým opatřením je edukace kuchařek a vedoucích jídelen, sdílení dobré praxe s progresivními školami, projekty zaměřujícími se na rekonstrukce a vybavení školních kuchyní v návaznosti na energetická opatření a na spolupráci s lokálními dodavateli pro nabízení zdravějších a atraktivnějších jídel.

Osm z deseti rodičů má pocit, že se nemohou dostatečně  podílet na chodu školy a její budoucnosti. To je způsobeno nedostatečnou komunikací vedení škol s rodiči. Tomu lze předcházet včasným plánováním, implementací komunikačních a informačních systémů, vzděláváním pedagogů a ředitelů v komunikačních dovednostech a vhodným nastavením marketingu škol.

Špatné hodnocení dostal i výběr kroužků, který podle 7 z 10 rodičů není dostatečně pestrý.

Průměr ale ukazuje, že většina, tj. 74 % rodičů, by školu, kam dochází jejich dítě, doporučila i ostatním rodičům.

6 z 10 dětí dalo své škole známku horší než 2

Ptali jsme se žáků 5. až 9. tříd základních škol a ti byli podle celkových výsledků ze všech respondentů nejvíce kritičtí. Z 10 otázek udělovali průměrnou známku 2,35.

Nejlépe žáci hodnotili pocit bezpečí ve školách, kdy se 74 % dětí cítí ve své škole bezpečně.  Průměrnou známkou 3 hodnotí žáci školní jídelnu. 12 % dětí do školní jídelny vůbec nechodí.

Ani chování žáků k učitelům si nenese nejlepší hodnocení. Otázku, jak hodnotíš chování svých spolužáků k učitelům, oznámkovalo 5 z 10 dětí trojkou až pětkou!  Nejlepšího hodnocení se nedočkalo ani chování. 58 % žáků špatně hodnotí chování svých spolužáků k učitelům, ale i chování mezi sebou. Z celkového hodnocení ale vyplývá, že ve většině případů (77 %) jsou žáci se svou školou spokojeni, jen jim občas chybí větší možnost uplatňovat své zájmy a schopnosti.

10 % učitelů a 90 % učitelek

Jeden učitel na deset učitelek – takové je průměrné genderové skóre na školách, které se zúčastnily našeho průzkumu.

Nejvíce nespokojení jsou zaměstnanci s finančním ohodnocením a dalšími finančními benefity (35 % z dotazovaných). 58 % dotazovaných nejvíce motivuje morální podpora (poděkování žáků nebo rodičů, uznání kolegů) a jen 27 % dotázaných je spokojeno s finančními benefity od zaměstnavatele (stravenky a příspěvky ke mzdám). Tento fakt může způsobovat další problémy v zaměstnání. Hůře také zaměstnanci hodnotili možnost kariérního postupu v zaměstnání (33% nespokojenost) a dále v 18 %  pociťují neúnosnou pracovní zátěž a je pro ně těžké skloubit soukromý a pracovní život.

Naopak 8 z 10 učitelů kladně hodnotí, že jejich nápady a inovace jsou od nadřízených přijímané. 15 % zaměstnanců není se vztahy na pracovišti spokojeno, 35 % pedagogů je velmi spokojeno. 

Závěr

Aby se zlepšila situace ve školách na základě shromážděných dat z dotazníků, je potřeba implementovat několik klíčových opatření. Prvním krokem je zvýšení kapacity mateřských škol, což může zahrnovat stavbu nových zařízení nebo rozšíření a přizpůsobení stávajících prostor. Důležité je také zlepšit zapojení rodičů a žáků do rozhodovacích procesů ve školách, čehož lze dosáhnout zavedením pravidelných setkání, anket a diskusních fór, kde mohou vyjádřit své názory a připomínky. Zlepšení kvality školního stravování je také klíčové a mělo by se zaměřit na spolupráci s lokálními dodavateli pro nabízení zdravějších a atraktivnějších jídel. Rozšíření nabídky zájmových kroužků by mělo reflektovat aktuální zájmy a potřeby studentů, což zvýší jejich angažovanost a spokojenost. Zásadní je rovněž zlepšení finančního ohodnocení a pracovních podmínek zaměstnanců, aby školy přitahovaly kvalitní pedagogický a nepedagogický personál a podporovaly jejich profesní růst. Takové kroky vyžadují koordinovanou spolupráci mezi školními správními radami, místními samosprávami a komunitami a měly by být průběžně vyhodnocovány pro zajištění jejich efektivity.