Srážky mezi chodci a cyklisty nejsou nic ojedinělého, dá se jim ale předcházet
Autor | Šárka Tomečková |
---|---|
Rok | 2024 |
Sdílejte |
Studie z Finska, Anglie a Polska odhalují, jak časté jsou mezi chodci a cyklisty na sdílených stezkách „skoronehody“ a skutečné srážky, a identifikují hlavní příčiny těchto incidentů. Na základě získaných dat navrhují řadu opatření pro zlepšení bezpečnosti, včetně úpravy infrastruktury a zavedení vzdělávacích programů.
Zájem o chůzi a cyklistiku v posledních letech stoupá. Nejde jen o zdravý životní styl, ale také o ekologičtější cestování. I přesto má tato záliba několik úskalí a jedno z nich se týká bezpečnosti. Chodci a cyklisté se většinou pohybují na sdílených stezkách určených výhradně pro ně. Cítí se tam ale obě strany bezpečně? Na tuto otázku hledali odpověď hned v několika zemích a získali zajímavé výsledky.
Finská studie
Ve Finsku dělali na toto téma online výzkum . Zaměřili se na obyvatele finských měst, které mají více než 100 tisíc obyvatel. Všichni respondenti museli být pravidelnými cyklisty nebo chodci. Výzkumu se nakonec zúčastnilo 1046 respondentů, většina z nich odpovídala z pohledu chodce i cyklisty.
Výsledky výzkumu ukázaly, že „skoronehody“ jsou přibližně padesátkrát častější než skutečné srážky. Nejčastější důvody takových nehod byly neočekávané manévry, používání mobilního telefonu ze strany chodců, nadměrná rychlost a porušování pravidel cyklistů.
Pro zvýšení bezpečnosti výzkumníci navrhovali snížit rychlost cyklistů, lépe oddělit chodník a cyklostezku a obecně se zaměřit na větší pozornost v dopravě.
Anglická studie
Studie v Anglii mezi lety 2005 a 2015 poukazují na to, že zvýšení aktivity v cyklistice vedlo k nepříjemnému nárůstu počtu zranění chodců. Nejčastějším důvodem byly srážky s cyklisty.
Ze studie vyplývá, že bychom měli věnovat více pozornosti cyklistům a chodcům, kteří se pohybují na stejných stezkách. Můžeme tak předejít potenciálním nehodám. Zvláště bychom měli svou pozornost zaměřit na potřeby starších občanů, kterých se tyto nehody týkají nejvíce.
Polská studie
V Polsku svou pozornost zaměřili na šest největších měst a snažili se na základě dat z policejního systému analyzovat incidenty mezi chodci a cyklisty v letech 2007-2018. Analýza zahrnula 1702 incidentů, v nichž bylo 1034 zraněných nebo usmrcených lidí.
Výsledným zjištěním bylo, že „skoronehody“ mezi chodci a cyklisty jsou častější než srážky. Výzkum také potvrdil, že nehody jsou ovlivňovány typem infrastruktury a světelnými a povětrnostními podmínkami.