Příběhy

    Ratíškovice- Venkovní učebna, která spojuje školy na mezinárodní úrovni

    5 minut |
    0
    |
    3:02
    Téma Školství a vzdělávání
    Štítky Architektura, Ekologie, Inovace, Spolupráce, Technologie, Udržitelnost
    Realizátor ZŠ Ratíškovice
    Web projektu https://www.eduvision.cz/
    Velikost města vesnice
    Období vzniku 2024
    Rozpočet 4 000 000 Kč
    Kontaktní osoba PhDr. Josef Hanák /zs701@centrum.cz
    Sdílejte Facebook Twitter LinkedIn E-mail

    Úvod

    Myšlenka venkovních učeben ARCHIMEDES vznikla ve společnosti MORAM v roce 2021 po zásahu tornáda v Hodoníně a právě zde se objevila první venkovní učebna. Od té doby společnost vybudovala několik těchto učeben, přičemž v Ratíškovicích jde o šestou v České republice. 

    Projekt Archimedes staví učebny zaměřené na udržitelnost a ekologii. Učebny fungují stejně jako běžné třídy, ale jsou umístěny ve venkovních prostorech a jejich design umožňuje těsné spojení s přírodou.

    O co jde?

    Venkovní učebny jsou malé dřevěné stavby navržené tak, aby je školy mohly využívat celoročně. Kromě běžného vybavení jsou tyto učebny plné moderních technologií, které činí výuku zajímavější a zábavnější.

    Moderní technologie také umožňují spojení českých škol se zahraničními. Díky partnerským školám se žáci mohou zlepšovat v cizích jazycích a získávat zajímavé informace ze škol z celého světa.

    Učebny vedou žáky k udržitelnosti ať už venkovní zelenou stěnou, vyvýšenými záhony, kompostéry, nebo nádrží na dešťovou vodu. Součástí staveb jsou i ptačí budky s kamerami. které umožňují žákům pozorovat ptactvo.

    Dopad projektu

    Hlavním cílem projektu je vybudovat celosvětovou síť učeben, kde se žáci mohou učit po celý rok a vzdělávat se v environmentálních otázkách. Projekt podporuje mezinárodní spolupráci mezi školami, přičemž žáci dostávají projektové úkoly, které vyžadují spolupráci s žáky z jiných zemí.

    Například při hodině přírodopisu se žáci z Česka mohou spojit s těmi z Francie. Každý bude během své hodiny mikroskopovat různé rostliny a poté si mohou navzájem ukázat a porovnat, co roste u nás a co u nich.

    Platforma umožňuje sdílení výuky a přednášek mezi zapojenými školami, což obohacuje vzdělávání žáků. Díky této platformě mají studenti možnost setkat se s odborníky z různých oborů a virtuálně navštěvovat zajímavá místa, jako jsou výrobní závody, historická místa, oblasti zasažené klimatickými změnami, významné společnosti nebo přírodní rezervace.

    Udržitelnost

    Spolupráce se zahraničními školami a odborníky je velkým lákadlem pro ostatní školy. Společnost má ve světě přes 250 spolupracovníků, s nimiž se žáci mohou spojit.

    Zájem o učebny není jen v České republice, ale i v zahraničí, což dle autora projektu Antonína Koplíka představuje velký potenciál. Žáci i dospělí mohou navazovat kontakty s lidmi z celého světa, a předávat si tak zkušenosti a znalosti.

    Cena jedné učebny se pohybuje mezi třemi a čtyřmi miliony korun. Výrobci se snažili, aby každá učebna měla přidanou hodnotu, a proto fungují jako multifunkční komunitní centra. Po skončení vyučovacích hodin se prostory využívají k mimoškolním aktivitám, jako jsou různé kroužky, schůzky s rodiči, přednášky, besedy nebo aktivity seniorů.

    Replikovatelnost

    Venkovní učebny mohou být pro školy cestou, jak se přirozeně propojovat s institucemi z celého světa, vytvářet cenné kontakty a navazovat přeshraniční spolupráci. Výuka v učebně je příjemným zpestřením pro žáky i pedagogy, obrovským bonusem je, že učebnu mohou po vyučování využívat všechny generace od těch nejmenších po seniory.

    Foto

    Názor garanta

    Líbí se vám projekt?
    Pošlete ho dál!

    Podobné příběhy