Úvod
Myšlenka venkovních učeben ARCHIMEDES vznikla ve společnosti MORAM v roce 2021 po zásahu tornáda v Hodoníně a právě zde se objevila první venkovní učebna. Od té doby společnost vybudovala několik těchto učeben, přičemž v Ratíškovicích jde o šestou v České republice.
Projekt Archimedes staví učebny zaměřené na udržitelnost a ekologii. Učebny fungují stejně jako běžné třídy, ale jsou umístěny ve venkovních prostorech a jejich design umožňuje těsné spojení s přírodou.
O co jde?
Venkovní učebny jsou malé dřevěné stavby navržené tak, aby je školy mohly využívat celoročně. Kromě běžného vybavení jsou tyto učebny plné moderních technologií, které činí výuku zajímavější a zábavnější.
Moderní technologie také umožňují spojení českých škol se zahraničními. Díky partnerským školám se žáci mohou zlepšovat v cizích jazycích a získávat zajímavé informace ze škol z celého světa.
Učebny vedou žáky k udržitelnosti ať už venkovní zelenou stěnou, vyvýšenými záhony, kompostéry, nebo nádrží na dešťovou vodu. Součástí staveb jsou i ptačí budky s kamerami. které umožňují žákům pozorovat ptactvo.
Dopad projektu
Hlavním cílem projektu je vybudovat celosvětovou síť učeben, kde se žáci mohou učit po celý rok a vzdělávat se v environmentálních otázkách. Projekt podporuje mezinárodní spolupráci mezi školami, přičemž žáci dostávají projektové úkoly, které vyžadují spolupráci s žáky z jiných zemí.
Například při hodině přírodopisu se žáci z Česka mohou spojit s těmi z Francie. Každý bude během své hodiny mikroskopovat různé rostliny a poté si mohou navzájem ukázat a porovnat, co roste u nás a co u nich.
Platforma umožňuje sdílení výuky a přednášek mezi zapojenými školami, což obohacuje vzdělávání žáků. Díky této platformě mají studenti možnost setkat se s odborníky z různých oborů a virtuálně navštěvovat zajímavá místa, jako jsou výrobní závody, historická místa, oblasti zasažené klimatickými změnami, významné společnosti nebo přírodní rezervace.
Udržitelnost
Spolupráce se zahraničními školami a odborníky je velkým lákadlem pro ostatní školy. Společnost má ve světě přes 250 spolupracovníků, s nimiž se žáci mohou spojit.
Zájem o učebny není jen v České republice, ale i v zahraničí, což dle autora projektu Antonína Koplíka představuje velký potenciál. Žáci i dospělí mohou navazovat kontakty s lidmi z celého světa, a předávat si tak zkušenosti a znalosti.
Cena jedné učebny se pohybuje mezi třemi a čtyřmi miliony korun. Výrobci se snažili, aby každá učebna měla přidanou hodnotu, a proto fungují jako multifunkční komunitní centra. Po skončení vyučovacích hodin se prostory využívají k mimoškolním aktivitám, jako jsou různé kroužky, schůzky s rodiči, přednášky, besedy nebo aktivity seniorů.
Replikovatelnost
Venkovní učebny mohou být pro školy cestou, jak se přirozeně propojovat s institucemi z celého světa, vytvářet cenné kontakty a navazovat přeshraniční spolupráci. Výuka v učebně je příjemným zpestřením pro žáky i pedagogy, obrovským bonusem je, že učebnu mohou po vyučování využívat všechny generace od těch nejmenších po seniory.